maandag 10 oktober 2011

Lekker weg in eigen land

Afgelopen weekend zag ik bij mijn moeder toevallig het bericht 'Meta de Vries overleden' voorbij flitsen op teletekst. Onmiddelijk zei ik als in reflex: 'Lekker weg in eigen land', om me vervolgens af te vragen of dat wel klopte en wat dat dan ook al weer was. Ik was de radioberichtjes met tips voor een dagje uit in Nederland echt helemaal vergeten, maar de naam triggerde de slogan onmiddellijk weer. Wij luisterden er vroeger in de auto naar, althans, dat is mijn herinnering. Het was een mix van de kneuterigheid, fantastisch samengevat in het zinnetje 'lekker weg (...) in eigen land (...) met Meta de Vries', en de inderdaad interessante tips die er soms tussen zaten die ervoor zorgden dat we er ook echt naar luisterden, denk ik.

En soms werkt het leven thematisch, want dat is precies wat ik de afgelopen dagen deed: lekker weg in eigen land, of zoals een collega mijn relaas samenvatte: 'Allemaal schoolreisjes dus'. Vrijdag ging ik in het kader van de uitwisseling van de 2e klas tweetalig onderwijs en Engelse leerlingen mee met de excursie naar het Anne Frankhuis en Nemo in Amsterdam, zaterdag leidde ik mijn neef rond hier in het centrum en maakten we een fietstochtje langs de Lek en zondag ging ik met vrienden naar de Efteling. Helaas was het weer ook nogal 'eigen land', maar met elke dag een warmere jas, een paraplu (die meermaals omklappen door de wind in Amsterdam aardig overleefde) en een droger voor natte spijkerbroeken kon dat de stemming zeker niet verpesten!


PS: vergeet je niet te stemmen op Kip en Ei?

1 opmerking:

  1. Ik ben gek op schoolreisje!
    Volgende week in onze aflevering: 'Lekker weg... in eigen land... op de lapjesmarkt van Utrecht... met appeltaart in het Hart!'
    En als we geluk hebben een chagerijnige oude kat en mens-erger-je-niet met knopen! Zin in!

    BeantwoordenVerwijderen