vrijdag 11 november 2011

Patroon gehaakt kerstboompje

Vorig jaar maakte ik al twee kerstboompjes, Arie en Denise:


 Op tijd seizoensproducten maken is niet mijn sterkste kant, dus ze eindigden uiteindelijk in mijn eigen kerstboom. Dit jaar staan we echter met Studio in de Haak op de kerstmarkt in IJsselstein (10 december, kom gezellig langs!) en daar gaan ze zeker mee naartoe, samen met een paar nieuwe broertjes en zusjes, zoals Dennis, die ik afgelopen week maakte:





Voor wie ook kerstboompjes in zijn kerstboom wil, is hier het patroon:

Nodig: groen en bruin garen, versiering (pailletjes, kraaltjes, zilveren of gouden lintjes...), evt. kraaltjes/oogjes en een stukje rood garen voor een gezichtje, lintje voor het ophangen, vulling, haaknaald, naald

Beschrijving:

Met groen:
* Haak 4 vasten in een magische ring (4v)
* Haak 2 vasten in iedere vaste (8v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 3x 1 vaste in iedere vaste)x2 (10v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 4x 1 vaste in iedere vaste)x2 (12v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 5x 1 vaste in iedere vaste)x2 (14v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 6x 1 vaste in iedere vaste)x2 (16v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 7x 1 vaste in iedere vaste)x2 (18v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 8x 1 vaste in iedere vaste)x2 (20v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 9x 1 vaste in iedere vaste)x2 (22v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 10x 1 vaste in iedere vaste)x2 (24v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 11x 1 vaste in iedere vaste)x2 (26v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 12x 1 vaste in iedere vaste)x2 (28v)
* Haak (2 vasten in de eerste vaste; 13x 1 vaste in iedere vaste)x2 (30v)

* Haak een ketting van 13 lossen
* Haak 1 vaste in de 2e losse vanaf de naald; 1 vaste in iedere losse (12v)
* Haak 3 extra vasten in de laatste losse (15v)
* Haak terug langs de andere kant van de ketting 1 vaste in iedere losse (26v)
* Haak 2 extra vasten in de laatste losse (28v)
* Haak verder langs de andere kant 1 vaste in iedere vaste (28v)
* Haak 2 extra vasten in de uiterste vaste (30v)
* Haak verder langs de andere kant tot je weer bij het uiteinde bent (30v)

(Dit laatste stukje is bij mij altijd een mathematisch wonder waaruit steevast een ander aantal steken ontstaat dan je denkt. Geeft niks, gewoon 2x rondgaan en op 30 steken uitkomen, je kunt er altijd ergens een bij- of afsmokkelen...)

* Bevestig het lintje om aan te hangen aan de punt van de kerstboom (steek het van binnenuit door het gat van de magische ring en maak een knoopje in de uiteinden aan de binnenkant).
* Vul de driehoek en naai de ovaal eronder als bodem.

Met bruin:
* Haak een 4 vasten in een magische ring (4v)
* Haak 2 vasten in iedere vaste (8v)
* Haak 2x maal rond met 1 vaste in iedere vaste (8v)

* Naai de stam onder de boom
* Versier de boom met kraaltjes, lintjes, pailletjes of wat voor een leuks je ook maar hebt en maak er evt. een gezichtje op.


Als altijd: gebruik dit patroon zoveel je wilt, maar zet er wel een bronvermelding bij als je de beschrijving of je maaksels post. Ik zie graag foto's van kerstboompjes en beantwoord ook met liefde eventuele vragen!

PS: je gelooft het niet, maar op 11-11-11 publiceer ik mijn 111e blogbericht! :)

5 opmerkingen:

  1. Ik ken dat, in de zomer geen zin om al te beginnen aan de kerstcreaties maar nu tijd te kort. Maar als je nu flink doorwerkt heb je wel een boom vol voor de 10e. Leuk je 111e blogbericht op deze dag. Het is nog net de 11e van de 11e. Jammer dat je net geen 33 volgers hebt vandaag want dan was dat ook nog een leuke toevoeging geweest.. Fijn weekend alvast en haak ze Groetjes Céline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toen ik het poste, had ik nog wel 33 volgers! Het is blogwisseltijd geloof ik, mijn aantal schommelt al 2 dagen plus en min...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt mijn stem hoor, bij Annemarie!
    Deze kerstboompjes zijn zo aandoenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb net je kerstboompje gehaakt. Een schattig boompje aan de kersthanger.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit wil ik aanstonds proberen ; dank u

    BeantwoordenVerwijderen