zondag 27 juli 2014

Bloemenkransje (met patroon)

Een tijdje geleden zag ik een meisje met nepbloemetjes in haar haar. Het waren kleine, witte bloemetjes en ze had een simpele, lange jurk aan, roodgeverfde haren en een lief gezicht. Het plaatje klopte prachtig, en ik wilde ook bloemetjes voor in mijn haar.

Ze bleken te koop in de winkel, maar ik vond alleen grotere en gekleurde, en juist de eenvoud van die kleine, witte bloemetjes sprak me aan. Zoals meestal bij de meest voor de hand liggende projecten duurde het even voordat het kwartje viel, maar het viel: ik ging zelf bloemetjes voor in mijn haar haken.

Ik haakte het kransje simpelweg als een ketting lossen, waarbij ik aan het begin en het einde en daartussen met ongelijke intervallen blaadjes maakte door te keren, 5 vasten terug te haken en vervolgens weer verder te gaan met de lossen. Ik maakte een sliert die losjes om mijn hoofd past plus een stukje extra om te kunnen knopen en aan de achterkant nonchalant de uiteindes naar beneden te laten hangen.

Vervolgens haakte ik de simpelste bloemetjes die ik ken: 5x (2 lossen, 2 stokjes, 2 lossen, 1 halve vaste) in een magische ring. Ik zette ze min of meer gelijk verdeeld over de sliert vast, maar liet de uiteindes van de knoop achter vrij, om geen bloemetjes door de knoop te hoeven halen. Doordat de lossenketting licht en een beetje rekbaar is, blijft hij prima om je hoofd zitten. En dat ziet er zo uit:


 
 
Voel je vrij om mijn patronen en wat je ermee maakt te posten, maar zet er alsjeblieft wel een linkje naar mij bij. Maak je ook een bloemenkrans? Dan zie ik graag het resultaat :)

1 opmerking: